بهبودی - ترک طلایی سیگار

موفق ترین روش ترک سیگار

بهبودی - ترک طلایی سیگار

موفق ترین روش ترک سیگار

چطور با قدرت اراده سیگار را ترک کنیم

چطور با قدرت اراده سیگار را ترک کنیم

در جامعه ما اینطور برداشت می شود که ترک سیگار واقعا مشکل است.
در حقیقت این طرز فکر غلط باعث شده است که افراد کمی به فکر ترک سیگار بیفتند و بسیاری از آنها که فکر می کنند این عمل اصلا نشدنی است و اجازه فکر کردن به خود را هم نمی دهند.

بیشتر آن هم بدلیل این است که اکثر سیگاری ها راههای غیر اصولی از جمله ترک ارادی و بدون برنامه و دانش کافی را تجربه می کنند و با شکست مواجه می شوند.و همین امر عزت نفس آنها را کاهش می دهد.

به هر حال از این روش که من آن را موفقترین روش ترک سیگار می دانم از قدرت تغییر باورها و ایجاد انگیزه استفاده می کنیم.

چیزی که مهم است این مساله است که مثل روشهای قبل باید سیگار نکشیم. هیچ کس نمیتواند شما را مجبور به کشیدن سیگار کند. سیگار مثل آب و غذا نیست که شما به آن احتیاج داشته باشید.

در روش ارادی فرد فکر میکند که خود را قربانی کرده است و انگار مجبور است چیزی را استفاده نکند که به آن احتیاج دارد. واقعا چرا شما فکر میکنید به سیگار احتیاج دارید؟

سیگاری ها هیچ موقع سعی نکردن که خود را به اجبار سیگاری کنند. در واقع دام سیگار اینگونه است که ما اول با کشیدن چند نخ سیگار چون از طعم و مزه آن خوشمان نمی آید و احساس بدی به ما دست می دهد فکر می کنیم که هر وقت که دلمان خواست دیگر از آن استفاده نمی کنیم.در واقع سیگار در اوایل برعکس همه مواد مخدر دیگر عمل می کند و باعث ایجاد ذهنیت غلط در افراد می شود.

تقریبا مدت زمان زیادی طول می کشد که فرد سیگاری متوجه شود که به سیگار وابسته شده است و خود را به آن باور برساند که در دام سیگار افتاده است. بنابراین بسیاری از سیگاری ها در سالهای اول مصرف خود اصلا به فکر ترک نمی افتند. آنهایی هم که این موضوع را درک می کنند و متوجه آن می شوند بدنبال راهی برای ترک می گردند.

اکثر آنها منتظر زمانی هستند که تنش و استرس زندگیشان کم شود تا اقدام به ترک کنند. در واقع اینکه ما صبر کنیم تا زمان پر تنش زندگیمان کم شود تصور غلطی است. چون معمولا آن لحظه هیچ موقع نمی آید.در واقع یکی از عوامل تنش زا خود سیگار است که فرد سیگاری متوجه آن نیست.با گفتن یک روز بالاخره سیگار را ترک میکنم خود را گول نزنید! این اتفاق واقعا نمی افتد مگر اینکه خودتان یک تصمیم جدی بگیرید.

قدرت اراده در ترک سیگار

در حقیقت یکی از عواملی که ترک ارادی سیگار را سخت می کند این است که در روش ارادی بخاطر ایجاد انگیزه آنی، سلامتی خود یا فرزند، نگرانی از پول و یا به خطر افتادن موقعیت اجتماعی و یا هر چیز دیگری باشد فرد اقدام به ترک احساساتی میزند و بدون داشتن هدف و برنامه و دیدی عالی نسبت به ترک خود باعث می شود که زجری خود ساخته را تحمل کند.

او احساس می کند که وقعا به چیزی نیاز دارد ولی به دلایلی نمی تواند آن را مصرف کند. و در حقیقت به درک و فهم آن نرسیده است که واقعا او به سیگار هیچ احتیاجی ندارد.

آنها فکر می کنند که سیگار همدم خوبی برایشان بوده و حال چیزی مانع مصرف آنها شده است. بخاطر همین وسوسه کشیدن سیگار بعد ازمدتی تمام آن موانع را کنار می زند و دوباره به فرد دستور می دهد که آن غول کوچک را تغذیه کند و سرانجام فرد در برابر این درخواستها شکست می خورد و به روزهای اول باز می گردد.

در ترک ارادی افراد ترک را با احساس بدبختی شروع می کنند و انگار می خواهند قله دماوند را فتح کنند.

افراد سیگاری که دست به ترک ارادی می زنند چند روزی را بدون سیگار طی می کنند،اما کم کم دلایل و انگیزه های ترک در آنها کاسته می شود و فقط احساس می کنند که یک نخ سیگار می خواهند ولی خود نمی دانند چرا؟

برخی با این درخواستهای درونی ذهن مقابله می کنند و چند روزی را شاید بیشتر تحمل بکنند، اما با دیدن اولین نفری که سیگار می کشد و یا داشتن یک روز پر تنش باز آن حس کشیدن سیگار در آنها بیدار می شود و آنها را آزار می دهد.

افرادی که به این طریق سیگار را ترک می کنند فکر می کنند که اگر مدت زیادی را سیگار نکشند دیگر فکر کشیدن سیگار از سرشان بیرون می رود.

البته باید بگویم که در این روش هم پس از گذشت زمان، مقدار این تنش ها کم می شود ولی از بین نمی رود و فرد هرگاه سیگاری را در جایی ببیند هوس کشیدن به سرش می زند.

خود من که چند بار این روش را امتحان کردم در آخرین بار بخاطر داشتن انگیزه بالا و بسیار قوی موفق به ترک به مدت ۴ ماه شدم. اما با گذشت ۴ ماه هنوز هم وسوسه کشیدن سیگار به سرم می آمد تا اینکه یک روز مغلوب آن شدم و دوباره مصرف را از سر گرفتم.

در این مدل ترک افراد همیشه منتظر آن هستند که این میل شدید به پایان برسد و از زندگی خود لذت ببرند. فکر می کنند که در تایم و زمان خاصی قرار است اتفاقی رخ بدهد.

نه اینگونه نیست شما از همان لحظه اول باید باورها و احساسات خود را عوض کنید و از همان لحظه اول احساس یک فرد غیر سیگاری را سلامت را داشته باشید.

شما وقتی که سیگارتان را ترک می کنید از همان لحظه اول وارد یک دنیای جدیدی می شوید،منتظر اتفاق خاصی نباشید، اتفاق در همان لحظه می افتد و شما دیگر آزاد و رها هستید.

البته شما بعد از ترک سیگار یک دوره تنش زا و وسوسه آور و کمی ناراحت کننده را به هر حال خواهید داشت که مدت آن تقریبا ۲۱ روز خواهد بود .ترک سیگار خوشبختانه درد فیزیکی شدید ندارد و این حس کاملا نامحسوس است. در روشی که من به شما پیش نهاد میکنم بعد از گذشت زمانی کوتاه باورهای غلط شما با باورهای زیبا جایگزین خواهد شد و شما از آن به بعد با دیدی متفاوت به مقوله سیگار می نگرید و متوجه خواهید شد که شما هیچ نیازی به سیگار ندارید.

سیگار خود را کم نکنید!

بسیاری از افرد می خواهند از روش کم کردن سیگار در جهت ترک کامل آن استفاده کنند. آنها با این کار می خواهند آن غول کوچک را در کنترل خود در بیاورند.حتی بسیاری از مشاورین ترک سیگار این روش را توصیه می کنند و گمان می کنند فردی که بتواند سیگار خود را کم کند میتواند در انتها سیگار خود را کنار بگذارد.
من به شما گوشزد می کنم که این اقدام بسیار خطرناک است و باعث می شود شما یک عمر در دام سیگار اسیر بمانید. معمولا کم کردن سیگار در افرد به خاطر این صورت می گیرد که شخص از ترک دائمی آن ناامید است و به خود میگوید که مثلا اگر من سیگارم را از ۲۰ نخ به ۱۰ نخ کاهش دهم من می توانم موفق شوم و این عادت را حفظ کنم.

• اگر این کار را بکنید اتفاق خطرناکی برای شما می افتد

۱- فردسیگاری بدترین حس دنیا را دارد چون هم سیگار می کشد و هم باید زمانی خود را حفظ کند که سیگار نکشد و این اتفاق در روز دائم در حال رخ دادن است.

۲- اکنون تمام ذهن فرد سیگاری برای روشن کردن سیگار بعدی در عذاب است.

۳- فرد سیگاری تا قبل از این هر موقع که اراده میکرد سیگار خود را روشن میکرد، حال او باید درد و رنج مظاعفی را برای رسیدن به تایم سیگار بعدی در عذاب باشد.

۴- از همه مهمتر در کشیدن عادی سیگار فرد سیگاری از بسیاری از سیگارهای خود لذت نمی برد مگر تعداد اندکی از آنها که در زمانهای خاص کشیده شود. و با این عمل کم کردن سیگار، سیگار بعدی برای فرد لذت بخش تر می شود.

بنابراین در ذهن فرد سیگاری ،سیگار کلا به عنوان یک چیز کاملا با ارزش و لذت بخش تبدیل می شود و دیگر ترک آن به صورت دائم اتفاق نمی افتد. البته این لذتها واقعی نیست بلکه خاتمه دادن به دریافت نکردن نیکوتین است.

اکثر انسانهای سیگاری بدون آنکه شب تا صبح سیگار بکشند براحتی این زمان را طی می کنند و حوس کشیدن سیگار به سراغشان نمی آید.

بعضی ها حتی بعد از صبحانه هم تا لحظه بیرون رفتن از خانه صبر میکنند. چگونه است که آنها این زمان را به راحتی می گذرانند ولی در طی روز اگر سیگار نکشن موهای سر خود را می کنند!

باز هم برمی گردیم به این موضوع که اینها بدلیل داشتن تصورات غلط و باورهای ذهنی نادرست است. مشکل اصلی سیگاریها نبود نیکوتین در بدن نیست، آنها تایم زیادی را بدون ورود این ماده به بدن خود طاقت می آورند.فقط ذهن بیمارشان است که به آنها دستور می دهد که کی سیگار بکشند و کی سیگار نکشند.
کم کردن سیگار به ترک آن هیچ کمکی نمی کند بلکه باعث القای نا امنی و درماندگی در فرد سیگاری نیز می شود.

هرگز مزه بد سیگار باعث ترک آن نمیشود.

به نظرتان چه وقت سیگار بدترین مزه را دارد؟

بله درست است، اولین سیگاری که شما در هر صبح می کشید، همان سیگاری که شما باید در سرمای زمستان و گرمای تابستان بکشید و باعث سرگیجه شما و بریده بریده حرف زدن و سرفه های دائمی شما است.
حال بگویید به نظر شما کدام سیگار در روز برای شما از همه دلچسب تر است؟

بله همان سیگار اول صبح!

پس به یاد داشته باشید که و هوشیار باشید که سیگار را به خاطر طعم و بوی بد آن ترک نکنید. اگر این کار را بکنید به سرعت باز به کشیدن آن روی می آورید.
بعضی افراد فکر میکنند که برخی از سیگارهایی که در طی روز مصرف می کنند با بقیه سیگارها فرق دارند و لذت بیشتری را به آنها می دهد.
مثلا سیگار بعد از خوردن غذا. حال این سئوال پیش می آید که اگر سیگار بعد از غذا لذت بخش است و ما بقیه آن نه، چرا پس بازهم در طی روز سیگار می کشند؟

این به خاطر آن است که شما به سیگار عادت کرده اید و شما در حقیقت پس از کشیدن سیگار لذت مضاعفی را نمی برید بلکه همه انسانها بعد از خوردن غذا احساس خوبی دارند اما فرد سیگاری تا غذای آن غول کوچک را ندهد از این احساس خوب بی نصیب است.
یادآور می شویم که کاهش مصرف سیگار فایده ای ندارد و این عمل بدترین نوع شکنجه است. سیگار کشیدن یک عمل زنجیره وار است و در تمام طول عمر شما ادامه می یابد.مگر هم اکنون به سیگار کشیدن خود خاتمه دهید.


منبع: بهبودی - ترک طلایی سیگار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.