بهبودی - ترک طلایی سیگار

موفق ترین روش ترک سیگار

بهبودی - ترک طلایی سیگار

موفق ترین روش ترک سیگار

گام اول در بهبودی ترک سیگار چیست

در گام اول ما باید اقرار کنیم که به سیگار و نیکوتین وابسته و در برابر او عاجز هستیم و دیگر قادر به اداره کردن زندگی خود بدون مصرف سیگار نیستیم.

در حقیقت شاید در نگاه اول این گام و این طرز فکر به نظر شما روشی عقلانی نباشد. اما احساسی در عمق وجود ما و در قلب و ذهن ما به ما می گوید که تو اسیر یک ماده مخدر قوی شده ای و برای اولین بار آگاه می شویم که نمی توانیم مصرف سیگارمان را کنترل کنیم.

اگر کمی واقع بین باشیم متوجه قدرت نیکوتین و ناتوانی خودمان در برابر کنترل مصرف و یا قطع مصرف خواهیم شد.

ما شاید در زندگی عادی خود به انجام کارهای مختلف اقرار کرده باشیم، اما این بار اقرار به ناتوانی در برابر مصرف سیگار و نیکوتین کاری بس سخت به نظر می رسد.

هر کدام از ما به دلایلی سیگار می کشیم و عاشق او هستیم. گمان می کنیم که عقل و هوش ما را باز می کند. به ما احساس بزرگی و اعتماد به نفس می دهد. به ما آرامش و لذت می دهد .استرس و اضطراب ما را کم می کند و تمرکز حواس ما را افزایش می دهد. اینها دلایل و توجیه و بهانه هایی است که ما می آوریم تا بتوانیم به کشیدن سیگار ادامه دهیم.

ولی در انتها متوجه می شویم که نیکوتین مانع پیشرفت و عملکرد مثبت ما می شود.

ترس از ابتلا به انواع بیماری ها، احساس بیزاری از خود، احساس شرم و گناه، ناراحتی های خانواده و دوستان، زندگی به عنوان یک فرد سیگاری را برایمان سخت کرده است.

حال از خود می پرسیم که چه باید کرد؟

بسیاری از ما ناآگاهانه به تغییر طرز مصرف خود روی می آوریم. یعنی سعی می کنیم که محدودیت هایی را برای خود در سر کار، داخل خانه و یا در مقابل فرزندانمان به اجرا در آوریم. اکثر ما از تغییر نوع سیگار خود گرفته تا جایگزین کردن آن با چیزهایی مثل پیپ و قلیان و یا استفاده از چوب سیگارهای فیلتر دار و یا کم کردن آن، نصفه خاموش کردن سیگار سعی در کنترل آن داریم. بعضی ها زمانی را برای مصرف خود تعیین می کنند و بعضی دیگر کشیدن سیگار را منوط به رخدادی.

اما واقعیت این است که هیچ کدام از این کارها فایده ای ندارد.

از روی ناچار بسیاری از سیگاری ها دست به دامان مشاوران، کارشناسان، پزشکان، روانپزشکان، طب سوزنی، هیپنوتیزم و یا انواع کتاب های خود یاری می شوند تا شاید روزنه ای را برای بهبودی خود پیدا کنند. گاهی اوقات برخی از افراد موفق به ترک سیگار می شوند ولی اکثر آنها نمی توانند پاکی خود را حفظ کنند.

انگار که هیچ چیز مؤثر نیست.

بسیاری از ما در این حالت ناامید و عصبانی می شویم. از بی ارادگی خودمان بدمان می آید و به خودمان توهین می کنیم.

ما با پذیرفتن اعتیاد خودمان وارد یک مرحله عملی می شویم .همان طور که یک معتاد به الکل قادر به کنترل و یا قطع مصرف خود نیست ما نیز وابستگی شدیدی به نیکوتین پیدا کرده ایم.

ما هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه مجبور به مصرف سیگار هستیم و با کشیدن آن خسارت های زیادی را به جسم خود و سرکوب احساسات خود و همین طور خسارت به خانواده  و دوستان و رفقا  وارد می کنیم و بی تفاوت به اعتیادمان ادامه می دهیم.

ما باید بپذیریم که در برابر اعتیاد و کنترل سیگار و نیکوتین قدرت و اراده کافی نداریم.

ما باید قبول کنیم که مصرف سیگار و نیکوتین چیزی بیش از یک عادت بد است.

آرام آرام در می یابیم که زندگیمان در اختیار ماده ای به نام نیکوتین است و خودمان هیچ نقشی در انجام امورات زندگیمان نداریم.

افرادی که وابسته به سیگار و نیکوتین هستند بدون آن توانایی خندیدن، گریستن، ابراز احساسات، خشم و ناراحتی و یا شرکت در جشن ها و مراسم تدفین، پول شمردن و گرفتن، معاشقه و روابط اجتماعی را ندارند. جنبه های مخرب مصرف سیگار و بیماری اعتیاد به مشکلات بزرگی تبدیل می شود که متوجه می شویم خسارت های جدی به جسم خود زده ایم.

ما وقت زیادی را برای مصرف سیگار خود خرج کرده ایم. ما به خیلی از مکان ها نرفته ایم و بسیاری از موقعیت های شغلی خوب را از دست داده ایم.

ما بدون اینکه جوانب پر خطر مصرف نیکوتین را مورد برسی قرار دهیم اعتیاد خود را پنهان و انکار می کنیم.

بسیاری از ما با اسپری زدن به خود و یا  داخل اتومبیل و خانه، شستشوی دهان و خوردن آدامس و این قبیل کارها سعی در مخفی کردن این وابستگی خود داریم.

بسیاری از ما به خاطر مصرف سیگار مجبور به گفتن دروغ به خود و خانواده و دوستان و آشنایان می شویم و گفتن این دروغ ها در تمام جوانب زندگی ما تاثیر منفی می گذارد.

گام اول در بهبودی ترک سیگار شامل پذیرش و اقرار به عجز و ناتوانی در برابر تمام مسائلی می شود که به صورت اختصار در این مقاله بیان شد.

امیدوارم که با ادامه دادن به گام های بعدی بهبودی، شما دوست عزیز موفق به ترک سیگار شوید.

دوستدار شما: داریوش قاضی مرادی

منبع: بهبودی - ترک طلایی سیگار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.